söndag 18 mars 2012

Tillgängligheten till den psykiska vården måste öka

Jag har lagt in en motion till regionfullmäktige i Skåne om att förbättra tillgängligheten för psykisk vård genom att öka chanserna att få sådan vård redan i första linjens vård, på vårdcentralerna. Idag är det vanligtvis långa väntetider till de kuratorer och psykologer som finns på vårdcentralerna och det är stora skillnader i telefontider, vissa har t ex bara strikt telefontid 4 timmar i veckan medan man kan ringa till andra under hela dagarna och åtminstone kunna tala in ett meddelande på en telefonsvarare. De privata vårdgivarna kan också säga nej till olistade patienter.

Dessutom kan det upplevas som en betungade process för den vårdsökande inom detta område att i tre led behöva berätta om något som personen mår dåligt av. Så ser det nämligen ut idag om man vill komma till en psykolog via remiss, där det första samtalet blir till primärvårdens sköterska, sedan till en läkare vid obligatoriskt besök och därefter väntetid till psykolog/terapeut.

En psykakut ska inte heller behöva belastas av att människor tycker att det gått för lång väntetid och inte anser sig ha råd att söka sig till psykologer som inte har avtal med regionen. Dessa kan ha mycket höga kostnader per samtalstillfälle, 950 kr i vissa fall. Detta utan att högkostnadskortet gäller gör att det blir oroväckande höga kostnader för de vårdsökande.

Fler kuratorer och psykologer på vårdcentralerna tror jag hade avhjälpt ovanstående problem. När man talar om en mer tillgänglig och kvalitativ vård, bör detta också gälla vården för den psykiska hälsan. Den är också viktig för vårt välmående.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar